آشنایی با هنر اصیل خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق و هنر چرم دوزی

سیری در هنر خوشنویسی و ارائه آثار شکسته نستعلیق و آثار و هنر چرم محسن علی پور

آشنایی با هنر اصیل خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق و هنر چرم دوزی

سیری در هنر خوشنویسی و ارائه آثار شکسته نستعلیق و آثار و هنر چرم محسن علی پور

سوگ استاد محمد رضا لطفی

زندگی نامه " استاد محمد رضا لطفی

محمد رضا لطفی در سال 1947 و در شهر گرگان دیده به جهان گشود. دلگرمی برادر بزرگتر خود شروع به نواختن تار نمود و در سال 1964 با کسب مقام نخست نوازندگی تار در فستیوال نوازندگان جوان استعداد خویش را در این ساز نشان داد. در همین ایام تحصیلات خود را در دانشگاه هنر های زیبا و زیر نظر حبیب الله صالحی و علی اکبر شهنازی شروع کرد. هزمان با این به تحقیق بر روی موسیقی کلاسیک غرب و یادگیری ساز ویولن نیز پرداخت و توانست به ارکستر ملی موسقی ایران که ریز نظر حسین دهلوی بود راه پیدا کند. از اساتید بزرگ وی می توان از عبدالله دوامی که ردیف و حسین دهلوی که سه تار را به وی آموخت نام برد.همزمان با دانشگاه زیر نظر استاد نورعلی برومند نیز تحصیل تار می کرد. پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه به مقام استادی همان دانشگاه در آمد. وی همکاری با رادیو و تلوزیون را ادامه داد و در همین اثنا گروه شیدا را پایه گذاری کرد. در بین سالهای 1978 تا 1980 رییس هنرستان موسیقی پسران گردید. وی به ریاست مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و هنزستان موسیقی چاووش نیز در آمد. وی از سال 1986 در آمریکا سکونت دارد و برنامه های زیادی از جمله نکنوازی و کارهای گروهی با شجریان - ناظری - علیزاده و مشکاتیان اجرا کرده است.لطفی بزرگترین نوازنده تار و سه تار و از جمله بزرگترین نوابغ مویسقی ایران می باشد. ذوق سلیقه احساس و نوازندگی قدرتمند وی را بدل به پدر موسیقی ایران نموده است.

استاد لطفی در روز 12 اردیبهشت 1393بر اثر بیماری سرطان در  بیمارستان پارس به رحمت ایزدی پیوست.جسم پاک ایشان را در زادگاه خود در شهر  گرگان به آغوش سرد خاک سپردند.روحش شاد و آمرزیده.به لطف ایزد منان  باشد که راهش پر رهرو و یادش چون سروی در گلستان وطن همواره سرسبز و جاودان.

ای سبزتر از سرو تناور      رفتنت هرگز نمیشود باور.

 

محمد رضا لطفی استاد تار و سه تار امروز جمعه در بیمارستان پارس درگذشت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد رضا لطفی استاد تار و سه تار امروز جمعه بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان پارس درگذشت.لطفی از چند ماه پیش به علت داشتن سرطان در بیمارستان بستری شده بود.لطفی متولد سال ۱۳۲۵ در گرگان بود. این هنرمند برجسته موسیقی سنتی ایران نزدیک به ۴ دهه رهبری گروه موسیقی شیدا را بر عهده داشت. لطفی حالق آثار ماندگاری در موسیقی سنتی ایران است و بخشی از درخشان ترین آثار بزرگان آواز ایران با آهنگ سازی او همراه بوده است. روحش شاد و یادش گرامی

پیام تسلیت محمدرضا شجریان برای درگذشت استاد لطفی

محمدرضا شجریان، در «سوگنامه‌»ای تاثر خود را از درگذشت محمدرضا لطفی، ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پیام او آمده است:

«استاد محمدرضا لطفی آن یار دیرینه‌ی بی‌همتا به جاودانگی پیوست.
او تمام زندگیش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی نژاده و ردیف بجا مانده از میراث‌داران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه با حال و هوا و شور و شیدایی خاص خود داشت. از شروع زندگی موسیقائی‌اش به شکلی تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنت‌های آن راه پیمود و به انجام رساند.
همواره دلسوز طبقه کارآمد کم‌درآمد بود. حیف و صد حیف که زود درگذشت و ما را سوگوار کرد.
با تأثر فراوان
«محمدرضا شجریان»


شهرام ناظری هم درگذشت لطفی را تسلیت گفت

فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت:

شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی که اخیرا به کشور بازگشته است در پیامی درگذشت محمدرضا لطفی را تسلیت گفت.

شهرام ناظری خواننده پرآوازه ایران در متن این پیام چنین آورده است:

باز هم یکی دیگر از پرچمداران موسیقی سنتی ایران، جهان بی بنیاد را وداع گفت. فقدان موسیقیدان برجسته استاد محمدرضا لطفی ضایعه‌ای است جبران‌ناپذیر برای جامعه فرهنگی ایران.
پرواز نا بهنگام این استاد و همکار با ارزش قدیمی را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنردوست ایران تسلیت عرض می‌کنم.

شهرام ناظری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.